כמה מילים על אוכל בריאות (ועל הכותבת..)

בעברי הייתי פודי* קלאסית. אני ובן זוגי נהגנו לבקר בכל מסעדת שף חדשה שנפתחה באיזור ת"א, ומדי פעם היינו משלבים גם את האהבה שלי לנוף, טיולים וטבע, ויוצאים להרפתקאות אוכל באיזורים שונים בארץ. הקניות החביבות עלי ביותר היו חנויות של שפים, שם נהגתי לבקר (ועדיין נוהגת לפעמים) על מנת להתעדכן בחידושים ולצרוך מיני גאדג'טים למטבח.



מאז הולדת בתי (לפני שלוש שנים) הפך מטבח ביתי למטבח גורמה בריא.



בתהליך זה למדתי שהסוד הגדול ביותר בהכנת אוכל בריא הוא ההתארגנות. במרבית המקרים כדאי להיערך מראש על מנת לקצר את זמן ההכנה ברגע האמת. כך מצאתי שעל מנת לבשל קטניות לדוגמא, עלי לדאוג להכנתם (השרייתם וגם בישולם לפעמים) מבעוד מועד, חלוקתם למנות והקפאתם. כך העבודה נעשית פעם אחת, ולאחר מכן אני יכולה להשתמש פעמים רבות באותה קטנייה שהוקפאה, דבר החוסך זמן רב בעת ההכנה.



בנוסף, גיליתי את הכיף הגדול בהכנת אוכל טרי ומהיר (לפני כן נמשכתי לרוב להכנת ארוחות מורכבות ומתוחכמות), תוך שימוש בצבעוניות, מרקמים וטעמים שונים. דבר היוצר גיוון ועניין בארוחה, והופך אותה לחוויה גדולה ומשמחת. כאן נכנס סוד נוסף הקשור באוכל בריא והוא - תפקידם החשוב של צמחי התבלין. צמחי תבלין טריים מוסיפים טעם מרענן ומגוונים כל ארוחה, החל מסלט פשוט וכלה בדג או מנת דגנים וקטניות. כמו כן, לצמחי התבלין ערך מוסף חשוב והוא הערכים התזונתיים - ויטמינים ומינרלים שונים כגון: ברזל, ויטמין C ועוד.



לכל אלו שמילים כמו אוכל בריא, קינואה, כוסמת וכדומה, גורמים להם לחשוב שמקומם אינו בבלוג זה:

אכילה בריאה הנה תהליך. תהליך טעים מאוד, שבו בכל רגע בידינו הבחירה מה ברצוננו לשנות ומה לא. היפה בתהליך זה הוא ששינוי קטן ביותר (כמו הפחתת כמות הסוכר במשקאות שאנו שותים) מביא באופן די מהיר לכך שהגוף מתרגל ומשנה את טעמו וצרכיו. וכך מאכל שלא היה לטעמינו קודם, לפתע הופך לנחמד ואף טעים בעינינו. מה שאני מנסה לומר הוא שמדובר בלימוד עצמי, וכמו בכל לימוד אחר, מומלץ ואף רצוי לעשות את השינוי לאט ובהדרגה.

כמו כן, זה לגיטימי לחרוג לפעמים מהתפריט הבריא ולאכול מדי פעם דברים שאינם נכללים בהגדרת ה"בריאים", סתם כי אוהבים. עם הזמן אפילו תגלו שהם לא עושים לכם טוב, כי הגוף שלכם כבר לא רגיל לעכל אותם.



רק בריאות לכולנו.



---------------------------------------------------------------



*פודי - כינוי לאדם המתעניין באכילתו ובהכנתו של מזון משובח











חפש בבלוג זה

15 יוני 2010

גרנולה ביתית


אני די חדשה בכל העניין הזה של הכנת גרנולה ביתית (התחלתי רק לפני כארבעה חודשים, לאחר שקצתי בטריות הלוקה בחסר של הגרנולות המוצעות בחנויות), מאז הספקתי להכין כמויות די גדולות של גרנולה, והחלטתי לרכז עבורכם את הממצאים ;)

למה בעצם להכין גרנולה ביתית? בעיקר כי אין תחליף לטריות, להיעדר החומרים המשמרים ולקלות שבהכנת גרנולה ביתית (וברור שזה גם חסכוני).

הבסיס לכל הגרנולות הוא די זהה, וכל אחד יוכל לייצר את הגרנולה שלו, עם התוספות האהובות עליו.
אני מודה שהמתכון הזה נראה מורכב במבט ראשון - אבל המורכבות היא רק בקריאה - ברמת ההכנה מדובר בחמש דקות עבודה, בהן מצד אחד ממיסים את החמאה\שמן עם הסוכר\דבש ומצד שני מערבבים בקערה את כל המרכיבים היבשים.

אחת השאלות הנפוצות הקשורות בהכנת גרנולה ביתית, היא השאלה היכן קונים את כל המצרכים הללו - זה מאוד פשוט, בכל חנות שמוכרים בה פירות יבשים ואגוזים בתפזורת, לדוגמא: עדן טבע מרקט.

דרך אגב, דיאטטי זה לא. בריא? מאוד, כל זמן שצורכים במידה, בגלל אחוזי השומן.


מצרכים לבסיס של כל גרנולה:
500 גרם שיבולת שועל שלמה (לא קוואקר)
125 גרם חמאה או כ 3/4 כוס שמן (אפשר עם שמן קוקוס* למי שאוהב את הטעם)
2 כפות גדושות סוכר חום רטוב או 1/2 כוס דבש (אפשר קצת יותר אם אוהבים מתוק מאוד, אל תשכחו שגם הפירות שמוסיפים ממתיקים)
1 כוס גרעיני חמנייה
1 כוס שבבי קוקוס (אני אוהבת את הסוג של הקוקוס שנראה כמו גילופים מלבניים (מעין צ'יפסים של קוקוס), בגודל של חצי ס"מ על ס"מ וחצי בערך)
1 כוס שקדים מולבנים- פרוסות דקות

תוספות שאפשר להוסיף (לפני האפייה):
1 כפית קינמון - לתערובת החמאה
1 כף תמצית וניל אמיתית - לתערובת החמאה
1/2 כפית אבקת ג'ינג'ר - לתערובת החמאה (לאוהבי הג'נג'ר)
1 כוס פרג** - לתערובת היבשים
1 כוס גרעיני דלעת - לתערובת היבשים
  
אופן ההכנה:
מערבבים בקערה את כל החומרים היבשים יחד. ממיסים בסיר קטן את החמאה או מחממים את השמן מוסיפים את הסוכר\דבש ומערבבים על אש קטנה להמסה מירבית של הסוכר (אם מדובר בדבש, ערבוב קצר מספיק בהחלט).

יוצקים את הנוזל מעל תערובת היבשים ומערבבים היטב עד שכל הגרנולה מכוסה בשכבת השומן.
משטחים את התערובת על גבי תבנית גדולה המכוסה בנייר אפייה.
אופים בתנור שחומם מראש ל 170 מעלות כ 20-25 דקות, ומערבבים תוך כדי פעמיים לפחות.

במידה והחלטתם להשתמש בשמן קוקוס, שימו לב שיש לו נטייה להשחים די מהר את המרכיבים, לכן אני ממליצה להתחיל את הקלייה ללא השמן, ואחרי רבע שעה להוסיף את השמן בו מומס הסוכר\דבש לעוד כעשר דקות (יש לשמור על עירנות בדקות אלה כדי להימנע מהשחמת יתר).

לאחר צינון הגרנולה, אפשר ומומלץ להעשירה באגוזים\פירות יבשים מהרשימה שלהן:

 תוספות שכדאי להוסיף אחרי האפייה:
1 כוס פקאנים\אגוזי מלך\קאשיו - אני ממליצה להוסיף אותם אחרי שמוציאים מהתנור כיוון שאגוזים מאבדים בחום הרבה מן הערך התזונתי שלהם.
 1 כוס פירות יבשים - צימוקים\חמוציות\דובדבנים חמוצים\אוכמניות\תמרים\תאנים וכו' - גם במקרה הזה מומלץ להוסיף אחרי האפייה כיוון שטעמם נפגע באפייה.


את הגרנולה יש לשמור בכלי אטום, כך היא נשמרת טרייה כשבועיים - שלושה.

מומלץ להגיש עם יוגורט עיזים (קל יותר לעיכול) ומעט פירות טריים.


הגרנולה שבתמונה הנ"ל, היא הגרנולה האהובה עלי - הוספתי למתכון הבסיסי וניל לחמאה, ופרג לתערובת היבשים. לאחר האפייה ולאחר צינון קל, הוספתי כוס אוכמניות.

סוג נוסף של גרנולה שמאוד אהוב אצלינו בבית הוא הגרנולה ה"קלאסית" - בו מוסיפים קינמון לחמאה\שמן ולאחר האפייה מוסיפים פקאנים וצימוקים לתערובת.

אתם מוזמנים להיות יצירתיים ולהמציא את הגרנולה שלכם :)

----------------------------------------------------------------------------------------
*על שמנים ושמן קוקוס - כידוע השם הרע של הטיגון נובע מהעובדה שבחום שמנים רבים נוטים להישרף ולהתחמצן וכתוצאה מכך לשחרר חומרים רעילים, נמצא כי שמן הקוקוס עמיד יותר בטמפרטורות גבוהות.

**גרנולה עם פרג - חידוש שלמדתי מהספר של אורנה ואלה. לאוהבי הפרג - מדובר בשדרוג רציני ביותר לגרנולה, בעיקר אם אוכלים אותה עם יוגורט - יוגורט עם פרג זה שילוב מנצח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה