כמה מילים על אוכל בריאות (ועל הכותבת..)

בעברי הייתי פודי* קלאסית. אני ובן זוגי נהגנו לבקר בכל מסעדת שף חדשה שנפתחה באיזור ת"א, ומדי פעם היינו משלבים גם את האהבה שלי לנוף, טיולים וטבע, ויוצאים להרפתקאות אוכל באיזורים שונים בארץ. הקניות החביבות עלי ביותר היו חנויות של שפים, שם נהגתי לבקר (ועדיין נוהגת לפעמים) על מנת להתעדכן בחידושים ולצרוך מיני גאדג'טים למטבח.



מאז הולדת בתי (לפני שלוש שנים) הפך מטבח ביתי למטבח גורמה בריא.



בתהליך זה למדתי שהסוד הגדול ביותר בהכנת אוכל בריא הוא ההתארגנות. במרבית המקרים כדאי להיערך מראש על מנת לקצר את זמן ההכנה ברגע האמת. כך מצאתי שעל מנת לבשל קטניות לדוגמא, עלי לדאוג להכנתם (השרייתם וגם בישולם לפעמים) מבעוד מועד, חלוקתם למנות והקפאתם. כך העבודה נעשית פעם אחת, ולאחר מכן אני יכולה להשתמש פעמים רבות באותה קטנייה שהוקפאה, דבר החוסך זמן רב בעת ההכנה.



בנוסף, גיליתי את הכיף הגדול בהכנת אוכל טרי ומהיר (לפני כן נמשכתי לרוב להכנת ארוחות מורכבות ומתוחכמות), תוך שימוש בצבעוניות, מרקמים וטעמים שונים. דבר היוצר גיוון ועניין בארוחה, והופך אותה לחוויה גדולה ומשמחת. כאן נכנס סוד נוסף הקשור באוכל בריא והוא - תפקידם החשוב של צמחי התבלין. צמחי תבלין טריים מוסיפים טעם מרענן ומגוונים כל ארוחה, החל מסלט פשוט וכלה בדג או מנת דגנים וקטניות. כמו כן, לצמחי התבלין ערך מוסף חשוב והוא הערכים התזונתיים - ויטמינים ומינרלים שונים כגון: ברזל, ויטמין C ועוד.



לכל אלו שמילים כמו אוכל בריא, קינואה, כוסמת וכדומה, גורמים להם לחשוב שמקומם אינו בבלוג זה:

אכילה בריאה הנה תהליך. תהליך טעים מאוד, שבו בכל רגע בידינו הבחירה מה ברצוננו לשנות ומה לא. היפה בתהליך זה הוא ששינוי קטן ביותר (כמו הפחתת כמות הסוכר במשקאות שאנו שותים) מביא באופן די מהיר לכך שהגוף מתרגל ומשנה את טעמו וצרכיו. וכך מאכל שלא היה לטעמינו קודם, לפתע הופך לנחמד ואף טעים בעינינו. מה שאני מנסה לומר הוא שמדובר בלימוד עצמי, וכמו בכל לימוד אחר, מומלץ ואף רצוי לעשות את השינוי לאט ובהדרגה.

כמו כן, זה לגיטימי לחרוג לפעמים מהתפריט הבריא ולאכול מדי פעם דברים שאינם נכללים בהגדרת ה"בריאים", סתם כי אוהבים. עם הזמן אפילו תגלו שהם לא עושים לכם טוב, כי הגוף שלכם כבר לא רגיל לעכל אותם.



רק בריאות לכולנו.



---------------------------------------------------------------



*פודי - כינוי לאדם המתעניין באכילתו ובהכנתו של מזון משובח











חפש בבלוג זה

28 מאי 2010

חומוס אורגני ביתי בחמש דקות (אחרי שגרגרי החומוס מוכנים :))

חומוס ביתי נשמע מפחיד, אני יודעת...
כמו שהבטחתי בבלוג הזה לא אמורים להיות מתכונים מסובכים, ובאמת מדובר במתכון פשוט פשוט, ובריא בריא, מייד אחרי שסיימנו את הטיפול בגרגרי החומוס.
הטיפול בגרגירי החומוס אינו מסובך כלל, אבל לוקח כמה שעות מכיוון שיש צורך בהשרייה ובבישול.
הערך התזונתי של החומוס (בעיקר בתור ממרח עם שום טרי, טחינה, לימון ועוד) גבוה ביותר - חלבונים, סיבים, סידן, ברזל וויטמינים ומינרלים רבים נוספים.
לכן, מומלץ מאוד לשלב חומוס לעיתים תכופות בתפריט שלנו (ברור שאני לא מדבר על "סלטי" חומוס מהסופר, בהם הערך התזונתי שונה לחלוטין מהנ"ל).

אז איך עושים את זה?

תחילה, הטיפול הטכני בגרגרי החומוס -

1. סוג הגרגרים:
אני ממליצה על גרגרי חומוס אורגני - הטריות שלהם לרוב גבוהה משמעותית מטריות גרגרי חומוס שנמכרים במשקל, ולכן אני ממליצה לא להתפשר ולעשות מאמצים לרכוש חומוס מסוג זה.
שקיות גרגירי החומוס האורגני מגיעות לרוב במשקל של כ 500 גר' ומחירם נע סביב העשרה שקלים.
2. השרייה:
את החומוס יש להשרות במים כמה שעות טובות, ומומלץ להחליף מדי פעם מים. אני מודה שלי תמיד יוצא להשרות יותר לכיוון ה 24 שעות, אבל בימי הקיץ צריך להיזהר שהחומוס לא יתקלקל, ולכן אם אתם לא מספיקים להכין אחרי כמה שעות של השרייה, מומלץ להכניס למקרר את החומוס המושרה במים.
3. בישול:
לרוב יש צורך בכשעה וחצי עד שעתיים של בישול לריכוכו של החומוס*.
4. חלוקה למנות והקפאה:
מכיוון שההשרייה והבישול לוקחות שתיהן די הרבה זמן, ומכיוון שאין לנו את הזמן הזה מדי שבוע, אני ממליצה לעשות זאת עם כמות גדולה של גרגרי חומוס (לדוגמא חצי קילו) ולחלק את החומוס המוכן למנות - בערך כוס בכל שקית, יחד עם כחצי כוס מים ולהקפיא. כך תוכלו מדי שבוע להפשיר שקית אחת ולהכין כמות קטנה של חומוס בחמש דקות.
5. אם הקפאתם והפשרתם:
יש צורך לשים את הגרגרים והמים יחד בסיר לחמם עד לרתיחה המים, לבשל מספר דקות, ואז אפשר להתחיל בהכנה.

על טריות החומוס לאחר הכנתו:
החומוס טעים ביותר כשהוא עדיין חם, מיד אחרי ההכנה. לאחר שהחומוס מתקרר, יש להכניסו למקרר וניתן לשמור אותו עד יומיים במקרר. טעים מאוד גם קר.


מצרכים:
1 כוס גרגרי חומוס מושרים מבושלים וחמים (בלי נוזל)
רבע כוס ממי הבישול של החומוס (כמות המים משתנה לפי כמות הטחינה, כדאי להתחיל עם רבע כוס נוזל ולהוסיף על פי הצורך)
1-2 כפות גדושות טחינה* (לפי הטעם - אם שמים 2 כפות טחינה, יש צורך בחצי כוס נוזלי חומוס)
חצי כפית כמון
שן שום בינונית כתושה
חצי כפית מלח (או יותר, לפי הטעם, אין בעיה להוסיף תו"כ הכנה)
מיץ מ 1 לימון
כ 3 כפות שמן זית איכותי

מערבבים את כל החומרים יחד במעבד מזון (אני משתמשת בממחה ידני), אם לא הגעתם לטעם הרצוי\רמת סמיכות רצוייה תוכלו להסמיך עם טחינה או לדלל עם מים\לימון להוסיף מלח, כמון או שמן זית, על פי הטעם.

לבריאות!

להגשה אפשר כמובן למרוח על צלחת ולפזר מעל מעט שמן זית ופפריקה.


------------------------------------------------------------------------------------
* כלל חשוב לגבי קטניות בכלל - ככל שהן טריות יותר, כך זמן הבישול עד לריכוכן יהיה קצר יותר. הניסיון לימד אותי שלרוב הקטניות האורגניות טריות יותר, בדר"כ אני רוכשת קטניות של חברת תבואות.
* כשאני כותבת טחינה, אני תמיד מתכוונת לטחינה אורגנית משומשום מלא, לפעמים היא נקראת גם חמאת שומשום. מדובר בטחינה כהה יותר, עם טעם מצויין, שכמות הסידן בה גבוהה פי 4 מכמות הסידן בטחינה רגילה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה