כמה מילים על אוכל בריאות (ועל הכותבת..)

בעברי הייתי פודי* קלאסית. אני ובן זוגי נהגנו לבקר בכל מסעדת שף חדשה שנפתחה באיזור ת"א, ומדי פעם היינו משלבים גם את האהבה שלי לנוף, טיולים וטבע, ויוצאים להרפתקאות אוכל באיזורים שונים בארץ. הקניות החביבות עלי ביותר היו חנויות של שפים, שם נהגתי לבקר (ועדיין נוהגת לפעמים) על מנת להתעדכן בחידושים ולצרוך מיני גאדג'טים למטבח.



מאז הולדת בתי (לפני שלוש שנים) הפך מטבח ביתי למטבח גורמה בריא.



בתהליך זה למדתי שהסוד הגדול ביותר בהכנת אוכל בריא הוא ההתארגנות. במרבית המקרים כדאי להיערך מראש על מנת לקצר את זמן ההכנה ברגע האמת. כך מצאתי שעל מנת לבשל קטניות לדוגמא, עלי לדאוג להכנתם (השרייתם וגם בישולם לפעמים) מבעוד מועד, חלוקתם למנות והקפאתם. כך העבודה נעשית פעם אחת, ולאחר מכן אני יכולה להשתמש פעמים רבות באותה קטנייה שהוקפאה, דבר החוסך זמן רב בעת ההכנה.



בנוסף, גיליתי את הכיף הגדול בהכנת אוכל טרי ומהיר (לפני כן נמשכתי לרוב להכנת ארוחות מורכבות ומתוחכמות), תוך שימוש בצבעוניות, מרקמים וטעמים שונים. דבר היוצר גיוון ועניין בארוחה, והופך אותה לחוויה גדולה ומשמחת. כאן נכנס סוד נוסף הקשור באוכל בריא והוא - תפקידם החשוב של צמחי התבלין. צמחי תבלין טריים מוסיפים טעם מרענן ומגוונים כל ארוחה, החל מסלט פשוט וכלה בדג או מנת דגנים וקטניות. כמו כן, לצמחי התבלין ערך מוסף חשוב והוא הערכים התזונתיים - ויטמינים ומינרלים שונים כגון: ברזל, ויטמין C ועוד.



לכל אלו שמילים כמו אוכל בריא, קינואה, כוסמת וכדומה, גורמים להם לחשוב שמקומם אינו בבלוג זה:

אכילה בריאה הנה תהליך. תהליך טעים מאוד, שבו בכל רגע בידינו הבחירה מה ברצוננו לשנות ומה לא. היפה בתהליך זה הוא ששינוי קטן ביותר (כמו הפחתת כמות הסוכר במשקאות שאנו שותים) מביא באופן די מהיר לכך שהגוף מתרגל ומשנה את טעמו וצרכיו. וכך מאכל שלא היה לטעמינו קודם, לפתע הופך לנחמד ואף טעים בעינינו. מה שאני מנסה לומר הוא שמדובר בלימוד עצמי, וכמו בכל לימוד אחר, מומלץ ואף רצוי לעשות את השינוי לאט ובהדרגה.

כמו כן, זה לגיטימי לחרוג לפעמים מהתפריט הבריא ולאכול מדי פעם דברים שאינם נכללים בהגדרת ה"בריאים", סתם כי אוהבים. עם הזמן אפילו תגלו שהם לא עושים לכם טוב, כי הגוף שלכם כבר לא רגיל לעכל אותם.



רק בריאות לכולנו.



---------------------------------------------------------------



*פודי - כינוי לאדם המתעניין באכילתו ובהכנתו של מזון משובח











חפש בבלוג זה

27 מאי 2010

פילה ברמונדי על מצע של ריזוטו פלפלים




ברמונדי הוא הדג הטעים ביותר שאני מצאתי עד כה. אני לא אוהבת דגים מושבעת ובתהליך שבו לימדתי את עצמי להרבות באכילת דגים, חיפשתי דג שלא אטעם בו טעם חזק של ים. הברמונדי נמצא הדג העדין ביותר בטעמו עד כה, עבורי.
לא חשוב איזה דג אתם מעדיפים - מומלץ שיהיה דג ים (בריאים יותר ופחות שמנים, לטעמי גם הרבה יותר טעימים), מומלץ בחום לקנות דגים טריים בלבד (דגים קפואים משנים משמעותית את טעמם) ואם כבר טרי - אז שיפלטו לכם.

הכמות היא לשני אנשים שאינם גוועים ברעב :)
ההכנה של פילה על המחבת אורכת לא יותר מעשר דקות סה"כ.

המצרכים:
פילה דג ים (מדג אחד)
שמן זית
מייפל - כפית
חצי לימון
מלח אטלנטי
שן שום
רוזמרין יבש

לפני הטיגון - סוחטים מעט מיץ לימון ישירות על הדג, מוסיפים את המייפל ומעשים פנימה, מפזרים מעט מלח, ומניחים לרגע בצד.
מחממים מעט שמן זית במחבת או בווק, זורקים פנימה שן של שום לדקה ומוסיפים מעט רוזמרין יבש (אני שמה ממש רבע כפית, לא יותר כי לרוזמרין טעם מאוד דומיננטי) לדקה נוספת, למיצוי טעמים, ומניחים את הדג כאשר העור פונה אל המחבת. שימו לב שהמחבת אמורה להיות חמה מאוד בשלב הוספת הדג. משאירים מספר דקות, הופכים וממתינים מספר דקות נוספות, והדג מוכן. לרוב אני שוב הופכת (בתקווה שלא יתפרק :)) ומשאירה אותו "לנוח" על המחבת החמה כאשר האש כבויה, עד שמסיימת להכין את התוספת, על מנת להיות בטוחה שהדג עשוי.

והתוספת?! נשמע מלחיץ אני יודעת, גם לא ממש מתחבר לאוכל המהיר (וגם לא ממש לבריא), שהבטחתי בשם הבלוג...
אז פילה דג יכול להגיע עם תוספות שונות על פי טעמכם - אנטי פסטי מהירקות האהובים עליכם, אורז מלא ועוד.
אני בחרתי להכין את הריזוטו הספציפי, איך לא, כי היו לי מיני שאריות בבית שהתחברו יחד למנה הזו....

ריזוטו פלפלים:
זמן הכנה (אמיתי מהיום!) - 25 דקות סה"כ.
מנה מעולה, שכאמור לא בהכרח שיא הבריאות (אבל יש לנו דג בצלחת ומותר לנו פיצוי קטן..)
אחה"צ נזכרתי שיש לי מרק ירקות במקרר, כשפתחתי את הסיר היה ריח נהדר של פלפל אדום, שמיר וכרישה (חלק ממרכיבי המרק) וכך החלטתי להכין את הריזוטו, מנוזלי המרק - הציר.
קצת על ריזוטו - מנה איטלקית המפורסמת, בה מבשלים בסיר ללא מכסה אורז מסוג ריזוטו, ובכל כמה דקות מוסיפים עוד מהנוזלים המיועדים לאורז, מערבבים עד שנספגים, מוסיפים עוד נוזלים וכך הלאה.
אז הנה שימוש נהדר לשאריות מרק שאתם אוהבים - תוכלי להשתמש בציר שלו לריזוטו.

עוד וידוי קטן לפני שנתחיל, הייתי במצב רוח קצת שמנמן והכנתי את הריזוטו עם חמאה במקום שמן זית....

מצרכים:
30 גר' חמאה (אבל עדיף שמן זית - בערך חמש כפות)
חצי כוס אורז עגול\ריזוטו שהושרה מספר דקות במים וסוננה
ציר מרק כלשהו - חם! (גם מרק עוף הולך מעולה)
מלח
פלפל שחור גרוס
פלפל אדום קלוי חתוך שנוקה מקליפה וגרעינים, לחתיכות קטנות*
שן שום
מספר עלי בזיל קצוצים - לפזר מעל

מטגנים את האורז בחמאה מספר דקות, עד לספיגתה ומוסיפים מצקת של ציר ומעט מלח. מערבבים על אש בינונית -קטנה ונותנים לציר להיספג. לאחר שנספג ברובו, מוסיפים עוד מצקת.
בינתיים, במחבת נפרדת, מטגנים במעט חמאה\שמן זית (בערך כף שמן זית) - שן שום למשך דקה וזורקים פנימה את הפלפל הקלוי לדקה נוספת. מעבירים הכל לסיר של הריזוטו וממשיכים לערבב מדי פעם ולהוסיף נוזלים על פי הצורך. כאשר האורז הגיע לרמת עשייה המתאימה לכם (יותר או פחות עיסתי) הריזוטו מוכן.

לסיום פיזרתי מעל הריזוטו מעט בזיל קצוץ.

בתיאבון

---------------------------------------------------------------------------------
*פלפל קלוי - אפשר לקלות בתנור או על להבה פתוחה על הגז. אם זה בתנור זה לוקח קצת יותר זמן, ולכן מומלץ לעשות זאת מבעוד מועד. על הגז - יודעים שמוכן אחרי שהקליפה נשרפה מבחוץ, מה שמזכה אותנו בטעם של "על האש" לפלפל :).
כך או כך, תנור או גז, לאחר הקלייה מומלץ לסגור בשקית ניילון את הפלפל ולאפשר לו "להזיע" כעשר דקות או יותר, על מנת שנוכל לקלף ממנו את הקליפה בקלות רבה.






תגובה 1:

  1. איזה אלופה!!!!
    אין על הבישולים שלך מותק....גאים בך!

    השבמחק