כמה מילים על אוכל בריאות (ועל הכותבת..)

בעברי הייתי פודי* קלאסית. אני ובן זוגי נהגנו לבקר בכל מסעדת שף חדשה שנפתחה באיזור ת"א, ומדי פעם היינו משלבים גם את האהבה שלי לנוף, טיולים וטבע, ויוצאים להרפתקאות אוכל באיזורים שונים בארץ. הקניות החביבות עלי ביותר היו חנויות של שפים, שם נהגתי לבקר (ועדיין נוהגת לפעמים) על מנת להתעדכן בחידושים ולצרוך מיני גאדג'טים למטבח.



מאז הולדת בתי (לפני שלוש שנים) הפך מטבח ביתי למטבח גורמה בריא.



בתהליך זה למדתי שהסוד הגדול ביותר בהכנת אוכל בריא הוא ההתארגנות. במרבית המקרים כדאי להיערך מראש על מנת לקצר את זמן ההכנה ברגע האמת. כך מצאתי שעל מנת לבשל קטניות לדוגמא, עלי לדאוג להכנתם (השרייתם וגם בישולם לפעמים) מבעוד מועד, חלוקתם למנות והקפאתם. כך העבודה נעשית פעם אחת, ולאחר מכן אני יכולה להשתמש פעמים רבות באותה קטנייה שהוקפאה, דבר החוסך זמן רב בעת ההכנה.



בנוסף, גיליתי את הכיף הגדול בהכנת אוכל טרי ומהיר (לפני כן נמשכתי לרוב להכנת ארוחות מורכבות ומתוחכמות), תוך שימוש בצבעוניות, מרקמים וטעמים שונים. דבר היוצר גיוון ועניין בארוחה, והופך אותה לחוויה גדולה ומשמחת. כאן נכנס סוד נוסף הקשור באוכל בריא והוא - תפקידם החשוב של צמחי התבלין. צמחי תבלין טריים מוסיפים טעם מרענן ומגוונים כל ארוחה, החל מסלט פשוט וכלה בדג או מנת דגנים וקטניות. כמו כן, לצמחי התבלין ערך מוסף חשוב והוא הערכים התזונתיים - ויטמינים ומינרלים שונים כגון: ברזל, ויטמין C ועוד.



לכל אלו שמילים כמו אוכל בריא, קינואה, כוסמת וכדומה, גורמים להם לחשוב שמקומם אינו בבלוג זה:

אכילה בריאה הנה תהליך. תהליך טעים מאוד, שבו בכל רגע בידינו הבחירה מה ברצוננו לשנות ומה לא. היפה בתהליך זה הוא ששינוי קטן ביותר (כמו הפחתת כמות הסוכר במשקאות שאנו שותים) מביא באופן די מהיר לכך שהגוף מתרגל ומשנה את טעמו וצרכיו. וכך מאכל שלא היה לטעמינו קודם, לפתע הופך לנחמד ואף טעים בעינינו. מה שאני מנסה לומר הוא שמדובר בלימוד עצמי, וכמו בכל לימוד אחר, מומלץ ואף רצוי לעשות את השינוי לאט ובהדרגה.

כמו כן, זה לגיטימי לחרוג לפעמים מהתפריט הבריא ולאכול מדי פעם דברים שאינם נכללים בהגדרת ה"בריאים", סתם כי אוהבים. עם הזמן אפילו תגלו שהם לא עושים לכם טוב, כי הגוף שלכם כבר לא רגיל לעכל אותם.



רק בריאות לכולנו.



---------------------------------------------------------------



*פודי - כינוי לאדם המתעניין באכילתו ובהכנתו של מזון משובח











חפש בבלוג זה

31 אוגוסט 2013

כדורים דמויי פלאפל בתנור - מתכון טבעוני

את המתכון הזה הגיתי לאחר שמצאתי במקרר חומוסים שעברו השרייה ובזמן שהייתם במקרר הם נבטו לנבטים די ארוכים, וזכרתי שאם מבשלים את החומוס במצב המונבט הזה יוצא ממנו ריח לוואי לא נעים. על כן החלטתי לגרוס את החומוסים במעבד מזון ולהשתמש בהם לקציצות אפויות שיצאו בסופו של דבר בטעם דומה לפלאפל.

החומרים (לתריסר קציצות, אפשר להכפיל או לשלש כמויות לפי הצורך):

1 כוס חומוס מושרה ומונבט מעובד במעבד מזון לחתיכות גסות
1 בצל סגול קטן קצוץ
צרור גדול של כוסברה, קצוץ (אפשר להחליף בפטרוזיליה)
בצל ירוק קצוץ לפי הטעם
חתיכת דלעת - מרסקים בפומפיה גסה ולאחר מכן סוחטים (נותן נפח ואווריריות)
אפשר להוסיף שבבי צ'ילי מתוק אם אוהבים
פלפל ומלח לפי הטעם
חצי כפית כמון - אם אוהבים

מערבבים את כל החומרים. אפשר להשהות אותם לכחצי שעה לשם ספיגת טעמים.
לאחר מכן מוסיפים:

3 כפות קמח חומוס (תורם להדבקת החומרים)
מעט שמן זית

בסופו של דבר אמורה להתקבל תערובת שאפשר לקבב ממנה כדורים די בקלות.

מניחים על נייר אפייה מרוח בשמן זית ובוזקים מעט שמן זית על כל כדור.
אופים בתנור שחומם ל 180 מעלות כ 12 דקות. ואז משהים בתנור כבוי עוד כרבע שעה. שימו לב לא לייבש.


תגובה 1:

  1. קשה למצוא תחליף למנת פלאפל טובה, אבל זה נשמע כמו פתרון לא רע בכלל. כל הכבוד

    השבמחק